תמ"א 38 הינה תוכנית מתאר ארצית המאפשרת חיזוק מבנים שנבנו לפני 1980 על מנת שיעמדו בפני רעידות אדמה. כמו בחוקים רבים שעברו תיקונים במהלך השנים בהתאם למציאות ולדרישות המשתנות גם בחוק זה עברו ארבעה תיקונים במהלך השנים על פי הערות שונות של הועדות המחוזיות ושל הוועדה והמועצה הארצית ועל פי הפרקטיקה הנדרשת בשטח. תיקונים אלו הוסיפו אפשרויות לחיזוק המבנה תוך יצירת רווחים משמעותיים לכל המעורבים בפרוייקט – הדיירים, הקבלן, והסביבה. עבור בעלי הדירות בבניינים אשר עליהם חלה תמ"א 38 – מדובר בהזדמנות להשביח ולהעלות משמעותית את ערך הנכס אשר בבעלותם. עבור הדיירים המתגוררים בבניינים אלו – מדובר בשדרוג משמעותי של איכות החיים. עבור היזם מדובר בהזדמנות להוספת יחידות דיור בתוספת של קומות לבניין המשופץ, אותן יוכל למכור או להשכיר. עבור הסביבה – מדובר בשדרוג ממשי במראה ויופי האזור כאשר לעיתים בניינים ישנים הבנויים כרכבות שנראות כשכונת מצוקה הופכות להיות שכונה חדשה ויפה המשנה את כל חזות הסביבה ואת איכות החיים בה.
כאמור החוק עבר ארבעה תיקונים נסקור אותם במאמרים הבאים:
תיקון 1 לתמ"א 38
תמ"א 38 תיקון מס' 1 שאושר בשנת 2007 – עוסק בין השאר בעיקר ביחסים בין תכניות הבניה העירוניות (תב"ע) לבין היתרי הבנייה הניתנים מתוקף תמ"א 38. עוד בטרם אישורה של תמ”א 38 היו תוכניות תב"ע (תוכנית בנין עיר) אשר אפשרו תוספות בניה של קומות או הרחבות של דירות קיימות, ולמעשה בהוראות תמ”א 38 הראשונה, לא היה מפורט היחס בין זכויות הבנייה שמוענקות על ידי תמ”א 38 לבין זכויות הבנייה שהיו בתב"ע מפורטת שקדמה לתמ"א 38, כיצד ינהגו כשיש הבדלים בין התוכניות. תיקון 1 בא לענות בין השאר גם על עניינים אלו.
להלן מספר דומאות לשינויים שהוכנסו בתיקון 1:
על פי סעיף 13.3 לתיקון – אם חלו על מבנה המגורים תב"ע מפורטות קודמות שמתייחסות להרחבת המבנה וזכויות הדיור בו, שאושרה בעבר, לא תתאפשר הרחבה נוספת על פי תוכנית המתאר הארצית החדשה.
על פי סעיף 13.4 לתיקון – מבנה שלגביו חלה תוכנית מפורטת קודמת לתוספת קומות לבניין, לא תתאפשר חריגה מהגבולות הנ"ל באמצעות תמ"א 38. במקרה כזה ניתן יהיה לממש את זכויות הבנייה מתוקף תמ"א 38 ע"י הרחבות דיור בדירות קיימות והוספת יחידות דיור בקומה מפולשת כגון: בבנין על עמודים.
בנוסף תיקון 1 בתמ"א 38 עסק בעניינים נוספים:
התיקון החיל את תמ"א 38 – לא רק על מבנים שנבנו לפני 1980 כמו שהיה קודם התיקון אלא גם על מבנים שנבנו לאחר מכן אלא שהיתר הבניה שלהם ניתן לפני 1980.
בין השאר מטרות התיקון היה לאחד את הרשויות למקום אחד בו ירוכזו כל האישורים הנדרשים לשינויים המבניים, בשונה מהמצב הקיים בו שינויי תמ"א 38 היו מול גופים מסויימים ולעומתם אישורי תב"ע היו בפני הרשויות המקומיות מה שגרם לביורוקרטיה מרובה והשקעת משאבים רבים בהוצאת אישורים בשתי רשויות שונות.
על תיקון 2 לתמ"א 38, במאמר הבא.
מאמר זה נכתב לשם סקירה כללית ואין לראות בו משום ייעוץ, המלצה או חוות דעת משפטית. בכל שאלה, הבהרה, הערה או הארה ניתן לפנות אל עו"ד אוריאל ביליצקי לטל' נייד: 052-9386882 ניתן גם להשאיר הודעה באמצעות וואטסאפ או SMS לנייד הנ"ל, דוא"ל: [email protected] טל' נייד נוסף: 052-7658475 .
תחומי עיסוק: מקרקעין, דיני משפחה – צוואות – ייפוי כוח מתמשך, מחיקת חובות – פשיטות רגל הוצל"פ והסדרי חוב.